loading...
RAPORT ERP
RAPORT CRM
23 edycja RAPORTU ERP, przygotowywanego przez niezależnego konsultanta dr. inż. Ludwika Maciejca, obejmująca 57 rozwiązań ERP dostępnych na polskim rynku, opisanych przez ponad 565 funkcjonalności.

KLIKNIJ I POBIERZ

PARTNERZY RAPORTU ERP 2022

RAPORT CRM, przygotowywany przez redakcję portalu ERP-view.pl, obejmująca 18 systemów CRM dostępnych na polskim rynku, opisanych przez ponad 280 funkcjonalności, jest już dostępna!


KLIKNIJ I POBIERZ JUŻ DZIŚ!

Złe zarządzanie łańcuchem dostaw szkodzi branży spożywczej

Wiele firm z branży spożywczej nie jest w stanie zapewnić sobie optymalnej rentowności i najlepszego poziomu obsługi swoich klientów. Wszystko za sprawą błędów w zarządzaniu łańcuchem dostaw. Badanie przeprowadzone przez Enterprise Economics na zlecenie Lawson Software porównuje praktyki biznesowe 200 wiodących przedsiębiorstw z branży spożywczej w Europie, Azji oraz Australii / Nowej Zelandii.

Wyniki badań wskazują na to, że wiele firm spożywczych bardzo rutynowo podchodzi do kwestii nadwyżek w łańcuchu dostaw i problemu pustych półek sklepowych. Dzieje się tak ze względu na wciąż bardzo popularne wykorzystywanie arkuszy kalkulacyjnych czy wręcz metod "papierowych" do planowania sprzedaży, produkcji i zakupów. Takie praktyki mogą prowadzić do zmniejszenia sprzedaży i osiągnięcia skrajnie niskiej wydajności, zarówno sprzedawcy detalicznego jak i producenta żywności lub napojów.

Według raportu, 25 procent azjatyckich przedsiębiorstw nadal używa kartki papieru do prognozowania i planowania sprzedaży. Dla porównania - w Europie odsetek takich przedsiębiorstw to zaledwie 1 procent. Europejskie firmy chętniej używają specjalistycznego oprogramowania do planowania sprzedaży - z takich rozwiązań korzysta 58 procent firm ze Starego Kontynentu (w porównaniu do 36 procent w Australii / Nowej Zelandii i 13 procent w Azji). Mimo że Europa chętniej stosuje zaawansowane rozwiązania biznesowe, 21 procent firm z naszego kontynentu wciąż używa arkuszy kalkulacyjnych do planowania produkcji, a 30 procent europejskich przedsiębiorstw używa ich także do prognozowania sprzedaży.

Lawson twierdzi, że użycie „ręcznych” metod prowadzi do szeroko upowszechnionych błędów danych, szczególnie w odniesieniu do sezonowych szczytów dostaw i popytu. Stosowanie przestarzałych sposobów analizy zwiększa ryzyko mylnych przewidywań opartych na błędnych danych i może wpłynąć na brak satysfakcji klientów, podobnie jak nadwyżki i/lub niedostatki produkcyjne mogą prowadzić do wyczerpania niektórych zapasów i pojawienia się nadwyżek innych produktów.

– Branża spożywcza to niezwykle dynamiczny sektor, w którym margines błędu jest niezwykle wąski – powiedział Olin Thompson, wiceprezydent ds. strategii branżowych w firmie Lawson – Dokładne informacje na temat łańcucha dostaw są kluczowe, nie tylko dla planowania, ale również dla efektywności produkcyjnej. Wiele firm wciąż jeszcze stoi przed szansą skorzystania z dostępnych nowoczesnych technologii, które pomogą im w zwiększeniu poziomu obsługi klientów, pozwolą zwiększyć efektywność, zmniejszą ryzyko i zwiększą rentowność. To wciąż niewykorzystany obszar zarządzania łańcuchem dostaw – dodał Olin Thompson.

Zdaniem Lawsona – przedsiębiorstwa, które polegają na papierze i arkuszach kalkulacyjnych w takich kwestiach jak planowanie i prognozowanie, same narażają się na porażkę na coraz bardziej konkurencyjnym globalnym rynku. Detaliści wywierają na swoich dostawcach coraz większą presję, nierzadko stawiając hurtownikom ultimatum – albo usprawnicie swój łańcuch dostaw, albo zakończymy z wami współpracę. Inwestycja w rozwiązania Lawsona umożliwia automatyzację łańcucha dostaw, zmniejszenie kosztów magazynowania, zwiększenie poziomu satysfakcji detalistów i klientów końcowych i, co za tym idzie, wzrost dochodów firmy.

Australia / Nowa Zelandia
Tylko 42 procent firm z branży spożywczej w Australii / Nowej Zelandii osiąga co najmniej 98-procentowy poziom satysfakcji klientów. Te dane pokazują jak trudno jest odpowiednio zaplanować, prognozować i zaopatrzyć kontrahentów w odpowiednie produkty we właściwym czasie. Gdy, w sytuacji zwiększonego popytu, przedsiębiorstwa mają towar w magazynach, ale nie na sklepowych półkach - to znak, że nie korzystają z nowoczesnych rozwiązań i tracą szansę na zwiększenie sprzedaży i poprawienie satysfakcji kontrahentów i klientów. Dla większości firm to właśnie jest kluczowy problem, na drugim miejscu wymieniane są takie kwestie jak zmniejszanie kosztów operacyjnych i kwestia magazynowania towarów. Badanie firmy Lawson pokazuje, że lepsze prognozowanie pomaga w zredukowaniu kosztów operacyjnych, dzięki dostarczeniu konsumentom tego, czego chcą, wtedy, kiedy chcą.

Europa
Europejskie przedsiębiorstwa najchętniej stosują nowoczesne rozwiązania do planowania i prognozowania sprzedaży (58 procent), planowania produkcji (34 procent) oraz planowania zakupów (32 procent). Wciąż jednak w Europie jest sporo do poprawienia w tej kwestii. Firmy, które nie w pełni wykorzystują nowoczesne możliwości planowania i analizy danych mogą wkrótce narazić się na niebezpieczeństwo rynkowej porażki wynikającej z nadwyżek i/lub niedostatków produkcyjnych, braków magazynowych w przypadku niektórych linii produktów i nadwyżek innych (ryzyko ich przeterminowania). Szczegółowe wyniki badań, które weszły w skład Ogólnoświatowego Badania Zarządzania Łańcuchem Dostaw Branży Spożywczej, można zobaczyć na www.lawson.com/survey2006.

Źródło: www.lawson.com

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top