Cyfryzacja to za mało. Na rynku rządzą inteligentne firmy

SAP POLSKAFirmy, które chcą zdobyć przewagę nad konkurencją, muszą być już nie tylko cyfrowe, ale przede wszystkim inteligentne – mówią eksperci SAP Polska. Zmiany przejawiają się m.in. w inwestycjach w zwinne oprogramowanie branżowe, odchodzeniu od tradycyjnych systemów IT, szybującym wzroście usług chmurowych oraz Internetu Rzeczy. Według analityków McKinsey, Polska zrealizowała dotychczas zaledwie 8% swojego cyfrowego potencjału. Czy takie branże, jak HR, finanse, sprzedaż, produkcja i obsługa klienta czeka rewolucja? Jak przekonuje SAP, ma ona miejsce już teraz.

 REKLAMA 
 ERP-VIEW.PL- STREAMSOFT 
 
Rewolucja cyfrowa odmieniania jest już przez wszystkie przypadki. Obecnie najczęściej pojawia się ona w kontekście wchodzących pod koniec maja unijnych regulacji o ochronie danych osobowych (RODO), ale już od dawna stanowi ważny punkt budowy przewagi konkurencyjnej dla polskich firm. Sytuacja ta jest odbiciem międzynarodowych trendów. Jak prognozuje raport Światowego Forum Ekonomicznego, między 2015 a 2025 rokiem globalna gospodarka zyska dzięki transformacji cyfrowej aż 100 bilionów dolarów.

Sama cyfryzacja to jednak coraz częściej za mało, by osiągnąć realny sukces w biznesie. Według ekspertów zgromadzonych 25 kwietnia w Warszawie na konferencji SAP NOW 2018, inwestycje IT to tylko pierwszy krok na drodze rozwoju firmy. Rynkiem zaczynają rządzić inteligentne organizacje, podejmujące trafne i długofalowe decyzje technologiczne. Transformacji podlega cała gospodarka. Według IDC branże takie, jak przemysł, finanse czy handel są szczególnie ważne w kreowaniu i napędzaniu ekonomii cyfrowej.
Tylko w 2018 roku instytucje finansowe na świecie mają przeznaczyć na IT 450 mld dolarów. Z drugiej strony, według IDC firmy produkcyjne tylko w 2017 roku przeznaczyły na internet rzeczy najwięcej, bo aż 183 mld dolarów. To odzwierciedlenie zmian w procesach produkcyjnych, gdzie analityka danych z podłączonych urządzeń i predykcja zdarzeń staje się koniecznością. Podobnie jest w obsłudze klienta. Według badań SAP Hybris już 73% Polaków oczekuje natychmiastowych reakcji na zapytania i wielokanałowego kontaktu. To właśnie z takich nowych potrzeb rodzi się najbliższa przyszłość świata biznesu, oparta na inteligentnych wdrożeniach technologii – komentuje Tomasz Niebylski, Dyrektor ds. Wsparcia Sprzedaży w SAP Polska.
Jak na tym tle wypada Polska? Dane Eurostatu wskazują, że - mimo intensywnego rozwoju technologicznego Polski - w porównaniu do innych krajów należących do Unii Europejskiej wciąż zbyt mało przeznaczamy na prace badawczo-rozwojowe. Stanowią one zaledwie 1% krajowego PKB, przy dwukrotnie wyższej średniej unijnej. Według ekspertów rywalizacja rynkowa w wielu branżach w Polsce wciąż jest oparta na konkurencji cenowej i obniżaniu kosztów.
Ten stan już zaczął się zmieniać. Przez ostatnie 3-4 lata bardzo zmienił się przede wszystkim poziom świadomości cyfrowej firm w Polsce, które sięgają po nowe narzędzia. Widzimy to po naszej strukturze sprzedaży. Tradycyjny segment ERP już od ponad trzech lat przekłada się na mniej, niż połowę przychodów SAP Polska. Dziś nie rozmawiamy już z klientami o tym, czy cyfryzacja ma sens, ale jak wprowadzać jądo organizacji szybko i efektywnie. Odpowiedzią są konkretne przykłady. Na SAP NOW prezentowaliśmy więc realne projekty SAP, sięgające np. po blockchain, interaktywne dashboardy, IoT, platformy do zarządzania pracownikami i ich rozwojem, a także zawiadujące wielkimi procesami produkcyjnymi i handlowymi – dodaje Tomasz Niebylski.
Klienci i handel: Podejście cyfrowe, czyli ludzkie

Jedną z branż, która w ostatnich latach najchętniej korzysta z rozwiązań cyfrowych, jest handel. Obecnie nowoczesne technologie stają się pomostem pomiędzy sprzedażą w modelu „tradycyjnym” a tymi prowadzoną drogą cyfrową. W efekcie to klient, a nie usługa czy produkt są w centrum uwagi.

Inteligentna sprzedaż jest koniecznością w obliczu oczekiwań konsumentów. Według badań SAP Hybris blisko 9 na 10 kupujących w naszym kraju (86%) wymaga, by firmy odpowiadały na ich zapytania w ciągu maksymalnie 24 godzin. To wynik unikalny w skali europejskiej – tylko Francuzi są bardziej wymagający. Aż 61% Polaków oczekuje personalizacji ofert, co jest wynikiem zbliżonym do Stanów Zjednoczonych.

Na trendy związane z obsługą klienta zareagował np. polski oddział TUI, giganta branży turystycznej, o którym była mowa podczas jednej ze ścieżek tematycznych SAP NOW – Customer NOW, na której swoje rozwiązania cyfrowe zaprezentowała także Żabka Polska. O innym aspekcie handlu, czyli procesach zakupowych w przedsiębiorstwach, dyskutowali natomiast uczestnicy ścieżki Buy NOW. Mieli oni okazję zapoznać się z funkcjami platformy SAP Ariba, na której przeprowadzane są rocznie transakcje na 1,25 miliona dolarów w 190 krajach. Korzystają z niej zarówno giganci (np. Shell, Circle-K, Walmart, Unilever czy VISA), jak i setki tysięcy małych i średnich firm. Dzięki niej kupcy organizują cyfrowo cały proces zakupowy: od zapotrzebowania, przez pytania, konkursy ofert, kupno i dostawy, aż po fakturowanie.

Produkcja: przewidzieć przyszłość

Trendem technologicznym, o których mówi się coraz więcej, jest Internet Rzeczy. Choć jest on kojarzony wciąż głównie z dobrami konsumpcyjnymi, największe korzyści z zarządzania urządzeniami podłączonymi do sieci czekają branże dalekie od rynku konsumenckiego. Ten stan rzeczy odzwierciedlają analizy Gartnera – w 2017 roku na internet rzeczy największe środki przeznaczyły branża produkcyjna (183 mld dolarów), transportowa (85 mld dolarów) i sektor energetyczny (66 mld dolarów).

W jaki sposób może się to odbywać? Na przykład firmy wydobywcze, dzięki sensorom zamontowanym w ich sprzęcie, mogą zbierać informacje o potencjalnych awariach i efektywności pracy. Robi to Caterpillar, który wykorzystuje dane z sensorów w pojazdach podłączonych do sieci, by przewidywać awarie i naprawy. Z kolei władze Buenos Aires analizują w systemach SAP dane z ponad 700 000 obiektów, by reagować na zagrożenia powodziowe i dbać o czystość.

SAP regularnie wprowadza rozwiązania technologiczne dedykowane dla świata produkcji. Jednym z najnowszych jest SAP Digital Manufacturing Cloud – rozwiązanie wspierające firmy w optymalizacji wyników produkcji w fabrykach i zakładach, poprawianiu jakości produktów i zwiększaniu efektywności pracy. Więcej szczegółów dotyczących zarówno tego, jak i innych podobnych rozwiązań można dowiedzieć się podczas ścieżki SAP NOW – Factory NOW. Jej uczestnicy poznali metody automatyzacji łańcucha dostaw, narzędzia predykcyjne wspierające zarządzanie parkiem maszynowymi czy systemy cyfrowego sterowania produkcją.

HR: Automatyzacja w interesie pracownika

Zarządzanie kadrami jest równie istotnym obszarem inteligentnej cyfryzacji, co handel czy produkcja. Podobnie, jak w „analogowym” świecie, dobra organizacja HR i rekrutacji ma jeden główny cel: ucieczkę od chaosu i uwolnienie potencjału pracowników.

Jak do tego dochodzi, pokazuje przykład Brooks Brothers, firmy odzieżowej zatrudniającej na całym świecie 7000 osób. Przez długi czas zbierała ona dane o kadrach w każdym z krajów oddzielnie, by później w „analogowy” sposób je sumować. Firma sięgnęła więc po system SAP SuccessFactors - dający menedżerom i pracownikom dostęp do informacji za pomocą jednej intuicyjnej platformy. Wbudowano w nią funkcjonalności pozwalające zarządzać produktywnością pracy, rozwojem talentów, czy choćby w spójny sposób wdrażać automatycznie standardowe rozwiązania onboardingowe w wielu krajach. Efekt: zwiększenie wydajności pracy zespołu o 50%. Tego typu wyniki działają na wyobraźnię, czego dowodem jest wykorzystanie systemu SuccessFactors przez 45 milionów użytkowników z 6000 firm.

Swoje case studies rozwiązań HR-owych opartych na systemach SAP pokazały firmy obecne na ścieżce SAP NOW poświęconej pracownikom – czyli Employee NOW. O cyfrowym systemie do zarządzania zespołem opowiedziała np. Grupa DeLaval, która przeprowadziła wdrożenie nowoczesnego cyfrowego środowiska HR obejmujące 43 kraje i 10 języków.

Finanse: liczyć na technologie

Bez cyfrowej transformacji nie ma mowy o skutecznych strategiach finansowych. 90% liderów finansów przebadanych przez Hackett Group w ramach międzynarodowych badań uważa, że transformacja cyfrowa zmieni sposób realizacji funkcji finansowych. Zachodzące zmiany znajdują także odzwierciedlenie w budżetach przeznaczanych na technologie w finansach. Według analiz IDC wydatki sektora finansowego na IT osiągną w 2018 roku wartość 450 mld dolarów.

Przykładem praktycznej zmiany, którą przynosi transformacja cyfrowa do codziennego życia biznesu jest np. koncepcja ciągłej rachunkowości. W jej ramach firmy, dzięki wykorzystaniu odpowiedniego oprogramowania, mogą zlecić systemom przeprowadzanie procesów rachunkowych od początku do końca. Tym samym uwalniają czas swoich ekspertów, który może być przeznaczony na realizację bardziej strategicznych zadań. To i inne rozwiązania technologiczne dla finansów potrafią przynosić świetne efekty zarówno dla mniejszych podmiotów, jak i gigantów. Na przykład, koreańska firma kosmetyczna Memebox zwiększyła przychody o 100% dzięki wdrożeniu systemu SAP S/4 HANA. Z kolei gigant, którym jest Airbus, skrócił za pomocą tego oprogramowania czas generowania raportów rozliczeń miesięcznych do 1,5 dnia.

Na inne case studies dotyczące cyfryzacji procesów finansowych, bliskie polskiemu przedsiębiorcy, mogli liczyć uczestnicy ścieżki eksperckiej SAP NOW – Finance NOW. Swoje przykłady wdrożeń wspierających rozliczenia zaprezentowały w Warszawie m.in. Herbapol Wrocław i Polkomtel.

SAP NOW: Inteligentnie o organizacjach

Konferencja SAP NOW zgromadziła ponad 500 menedżerów i specjalistów IT reprezentujących czołowe globalne i polskie marki. Gościem specjalnym wydarzenia był Gerd Leonhard, futurysta i mówca, strateg, CEO The Futures Agency, uznany w 2015 roku za jedną ze 100 najbardziej wpływowych osób świata IT.

Wśród partnerów premium SAP NOW 2018 są firmy Intel i Lenovo. Partnerem technologicznym jest Lenovo – Suse. Partnerzy Złoci: Gavdi Polska, itelligence, KBJ, ENGINIETY, SID, SNP Poland. Partnerzy srebrni: Alna Business Solutions, Atos, HICRON, hycom, MDS ap Tech, ROC, S&T Services, SI-Consulting, Westernacher. Brązowym partnerem jest firma Seargin.

Główny Patronat Mediowy nad konferencją objęła Rzeczpospolita. Patroni mediowi: Antyweb, Erp24.pl, Erp-view.pl, Harvard Business Review Polska, MagazynIT.pl, MamStartup, Nowy Marketing i Pclab.pl. Patronaty mediowe ścieżek tematycznych: CCnews.pl (Customer NOW), Personel Plus (Employee NOW), Polski Przemysł (Factory NOW) i Wiadomości Handlowe (Buy NOW).

Źródło: www.sap.pl

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top