Nie wygrywa największy, wygrywa najszybszy

COMARCH - systemy ERPDane, informacje i komunikacja - to kluczowe słowa, które padają w rozmowach pomiędzy partnerami B2B. Czy są jednak systemy informatyczne umożliwiające zarządzanie obszarami współpracy B2B, pozwalające na monitoring relacji oraz na raportowanie potencjalnych zagrożeń biznesowych? Odpowiadając na to pytanie, musimy sięgnąć do „poligonu nowych technologii”, tj. do rynku FMCG. Wspomniane dane i komunikacja odgrywają w rynku FMCG kluczową rolę. To na ich podstawie podejmowane są bowiem istotne dla rynku, strategiczne decyzje biznesowe.
 REKLAMA 
 ERP-VIEW.PL- STREAMSOFT 

Szybkość raportowania i bezbłędna jakość danych ma dla tych decyzji olbrzymie znaczenie. To dlatego na rynku prym wiedzie technologia EDI(elektroniczna wymiana danych) i narzędzia informatyczne takie jak Comarch ECOD ( Elektroniczne Centrum Obsługi Dokumentów).

Zarządzanie relacjami

Narzędziem, które bez wątpienia pozwala na kompleksowe zarządzanie relacjami w biznesie oraz raportowanie obszarów współpracy w każdym wymiarze, jest połączenie systemu mobilnej sprzedaży SFA ( Comarch ECOD Agent) z platformą komunikacyjno-raportującą (Comarch ECOD Dystrybucja i Comarch ECOD Business Portal). Sam system mobilnej sprzedaży jest na tyle powszechnym rozwiązaniem, że jego posiadanie nie warunkuje już zdobycia przewagi konkurencyjnej. Oczywiście system mobilny doskonale sprawdza się w zarządzaniu relacjami, np. pomiędzy producentem FMCG a Punktami Sprzedaży Detalicznej (PSD) odwiedzanymi przez terenowe siły sprzedaży producenta. System ten pełni wówczas funkcje CRM, narzędzia do zbierania zamówień w PSD, merchandisingu czy wykonywania wszelkiego rodzaju zadań ad-hoc. Aby jednak lepiej wykorzystać posiadane narzędzie, producenci zaczęli dodatkowo wspierać system mobilny platformą komunikacyjno-raportującą.

Szybkość działania i eliminacja błędów

Wdrożenie platformy polega na implementacji interfejsów po stronie systemów finansowo-księgowych (FK) dystrybutorów/hurtowni. Interfejsy pozwalają na automatyczne raportowanie Producentom stanów magazynowych i odsprzedaży realizowanej przez sieć hurtu. Ten sam kanał komunikacyjny wykorzystywany jest do wysyłania zamówień generowanych przez terenowe siły sprzedaży do systemów FK dystrybutorów. Sama więc implementacja Platformy ECOD skutkuje tym, że dokument, który zostaje wygenerowany przez przedstawiciela handlowego na urządzeniu typu palmtop, w postaci elektronicznej trafi do dystrybutora i, co najważniejsze, na żadnym etapie wysyłki nie będzie przepisywany. Cechą takiej elektronicznej komunikacji jest m.in. przyspieszenie przesyłu zamówień ( dokumenty nie kolejkują się na koniec dnia, przez co są fakturowane po stronie dystrybutora na bieżąco) i wyeliminowanie błędów w realizacji zamówień. Efektem końcowym jest większy poziom zadowolenia PSD, które zawsze dostają to, co zostało zamówione.

Rewolucja informatyczna


Celem połączenia systemu mobilnej sprzedaży SFA z platformą komunikacyjno-raportującą jest dostarczenie partnerom B2B informacji pozwalających na podejmowanie odpowiedzialnych decyzji biznesowych. Ta zweryfikowana wiedza pozwala m.in. na:

  • zarządzanie i kontrolę zespołu sprzedażowego oraz obszaru sprzedaży,
  • rozliczanie sił sprzedaży z realizacji targetów (odsprzedaż, stock, rozwój dystrybucji numerycznej, etc.) ,
  • rozliczanie dystrybutorów z realizacji celów sprzedażowych i okołosprzedażowych ( target sale-out wraz z targetem sell-in),
  • poprawę jakości pracy z hurtem ( elektroniczna komunikacja, elektroniczne zamówienia),
  • optymalizację procesu produkcji oraz logistyki dostaw ( wyeliminowanie efektu ostatniego tygodnia – zwiększone zakupy dystrybutorów w ostatnim tygodniu miesiąca),
  • poprawę cash flow (np. uwolnienie gotówki zamrożonej w wysokich stockach),
  • kontrolę poziomu realizacji zamówień generowanych przez terenowe siły sprzedaży. ( Raport: % realizacji zamówień do poziomu pojedynczego SKU)


Dzięki tego typu informacjom producent w porozumieniu z dystrybutorem jest w stanie zdefiniować obszary do poprawy takie, jak np. zbyt wysokie/zbyt niskie stocki, zbyt niska dystrybucja numeryczna SKU producenta w obszarze sprzedaży dystrybutora, niewłaściwie ułożone routing plany przez przedstawicieli handlowych producenta.

Wskazane przykłady pokazują, że narzędzia IT służą nie tylko do raportowania czy zarządzania sprzedażą, ale także wymuszają zmiany po stronie partnerów B2B (zmiany technologiczne, zmiany strategii prowadzonego biznesu). Skutkiem opisanej rewolucji informatycznej jest także podniesienie świadomości biznesowej w płaszczyźnie B2B poprzez zdefiniowanie najbardziej istotnych dla partnerów B2B obszarów działania i ich stały monitoring.

Źródło: www.comarch.pl

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top