Śledzenie produktów w łańcuchu dostaw

 Z najnowszych badań przeprowadzonych przez firmę AMR Research wynika, że większość uczestniczących w ankiecie producentów artykułów spożywczych musiało w 2007 roku wycofać z rynku co najmniej jeden produkt. Ponad połowa strat związanych z tymi wycofaniami przekraczała 10 mln USD. W rzeczywistości przeprowadzone przy współpracy firmy Lawson Software badania wykazały, że 40 procent respondentów odnotowało w 2007 roku straty na poziomie co najmniej 20 mln USD. Pomimo faktu, że procesy i systemy śledzenia pozwoliłyby wielu tym wycofaniom zapobiec.


W ramach badań pt. „Śledzenie w łańcuchu dostaw artykułów spożywczych”, przeprowadzonych przez dyrektorów ds. badań Lorę Cecere i Lucie Draper oraz starszego analityka Simona Jacobsona z firmy AMR Research, poddano ankiecie firmy ze Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Francji i Szwecji. Więcej informacji na ten temat można znaleźć pod adresem www.lawson.com/pressroomtracestudy. Z badań wynika, że wykrycie potrzeby wycofania produktów zajmuje producentom artykułów spożywczych średnio 14 dni, natomiast przeprowadzenie tej operacji następuje po 34 dniach. Respondenci stwierdzili, że do tego czasu można odebrać niecałe 40 procent produktów wymagających wycofania, gdyż reszta została już spożyta lub wyrzucona.

Pomimo panującego wśród producentów żywności przekonania, że radzą sobie dobrze z zarządzaniem jakością produktów, rosnące koszty wycofywania produktów z rynku dowodzą, że zarządzanie zwykłymi metodami nie sprawdza się w praktyce – powiedział Rob Wiersma, dyrektor ds. strategii branżowej w firmie Lawson. – Producenci żywności mogliby zarządzać jej bezpieczeństwem bardziej prewencyjnie, aby poprawić jakość produktów i zmniejszyć ryzyko związane z łańcuchem dostaw.

Branża spożywcza ociąga się z wdrożeniem nowoczesnych systemów śledzenia, jednak wiele firm zdaje już sobie sprawę, że być może nadszedł czas na zmiany. Ponad 75 procent przedsiębiorstw uczestniczących w ankiecie planuje w tym roku przeznaczyć pewne środki na przyspieszenie wykrywania problemów jakościowych i wycofywania produktów. Podobny odsetek respondentów planuje zainwestować w tym roku w śledzenie towarów w łańcuchu dostaw.

Nowoczesne oprogramowanie do śledzenia produktów, takie jak Lawson Trace Engine, pomaga producentom żywności śledzić informacje o każdym wykorzystywanym surowcu, np. o tym, kiedy zostało zerwane jabłko, w jakiej temperaturze przebiegała wysyłka i w których partiach którego produktu zostało ono wykorzystane. Dzięki zapewnieniu takiego poziomu szczegółowości – aż do pojedynczych sztuk konkretnego produktu –oprogramowanie do śledzenia może pomóc producentom żywności w wykrywaniu i rozwiązywaniu problemów z bezpieczeństwem i jakością jeszcze zanim produkty opuszczą zakład produkcyjny lub przetwórnię.

Jednak problem bezpieczeństwa żywności jest tylko jedną z wielu przyczyn kosztownych wycofań produktów. Oprogramowanie do śledzenia pomaga również producentom żywności szybko wykrywać inne czynniki powodujące konieczność wycofania, takie jak błędna informacja marketingowa na etykiecie opakowania z zupą lub brak ostrzeżenia o alergenie. Takie skrócenie czasu wykrywania pozwala producentom żywności rozwiązywać szereg problemów z jakością produktów już w czasie procesu produkcji, aby zmniejszyć straty związane ze wszystkimi rodzajami wycofań.

Firmy, które według wyników badań firmy AMR najlepiej radzą sobie z prewencyjnym zarządzaniem jakością produktów, charakteryzuje pięć cech: śledzenie na skalę wielu przedsiębiorstw, śledzenie na poziomie artykułu, automatyzacja produkcji, przeglądy danych nt. jakości dla zespołów z różnych obszarów działalności i wykwalifikowane zespoły do obsługi łańcucha dostaw. Jednym z takich przedsiębiorstw jest norweska firma Marine Harvest, czołowy światowy producent żywności z owoców morza, który korzysta z oprogramowania Lawson Trace Engine. Firma Marine Harvest wytwarza jedną trzecią światowej produkcji łososia i pstrąga hodowlanego. Przedsiębiorstwo to prowadzi działalność w 18 krajach i obsługuje klientów z ponad 70 krajów. Na początku 2008 roku firma wdrożyła oprogramowanie Lawson Trace Engine.

System Lawsona pomaga nam kontrolować jakość produktów podczas długich cykli wzrostu ryb takich jak łosoś – powiedział Arnt Mjoen, kierownik działu informatyki w firmie Marine Harvest. – System ten zapewnia również kompleksowy wgląd w łańcuch dostaw. Pomaga nam to zapewnić stałe dostawy świeżych, wysokiej jakości produktów, które spełniają specyficzne wymagania naszych klientów dotyczące hodowli i produkcji

Źródło: www.lawson.com

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top