SOA, a tradycyjne ERP

 Zasadnicza różnica pomiędzy systemami tradycyjnymi, a systemami napisanymi w architekturze SOA polega na podejściu do procesów biznesowych, które dana aplikacja ma obsługiwać. W przypadku systemów tradycyjnych, oprogramowanie bardzo często narzuca sposób w jaki przebiegają procesy biznesowe, wymuszając kolejność czynności lub wręcz wykonanie pewnych operacji, zbędnych z punktu widzenia biznesu i służących jedynie temu, żeby system mógł prawidłowo zadziałać i zapisać dane.


W przypadku systemów, które w pełni wykorzystują architekturę SOA, to biznes może określić jak działa aplikacja – poczynając od wyglądu ekranów a na przebiegu procesów biznesowych kończąc. Z punktu widzenia poprawności oprogramowania istotne jest tylko, aby poszczególne usługi - funkcje systemu - były prawidłowo wywoływane. Co więcej – nie ma znaczenia czy dana usługa została wywołana za pomocą standardowego interfejsu użytkownika, przez portal internetowy, z urządzenia przenośnego czy przez inną, zewnętrzną aplikację. Jeżeli wywołanie było prawidłowe, system zawsze zadziała tak samo, zgodnie z logiką biznesową. Jeżeli wywołanie nie było prawidłowe – wygeneruje komunikat błędu.

SOA sprawia, że granice – zarówno te geograficzne, jak i granice pomiędzy systemami, przestają mieć znaczenie, dane mogą być integrowane i prezentowane praktycznie w dowolnej formie na poziomie zarządczym, komunikacja z kontrahentami może odbywać się w czasie rzeczywistym, a przede wszystkim – to biznes określa sposób działania aplikacji a nie aplikacja determinuje jak ma działa biznes. Wydaje się, że znaczenie SOA jest szczególnie doceniane tam, gdzie istniała lub istnieje konieczność komunikacji pomiędzy licznymi, specjalizowanymi programami. Przy tradycyjnych rozwiązaniach taka integracja wymaga dużych nakładów, związanych z koniecznością budowy i utrzymania interfejsów pomiędzy systemami. Wystarczy uświadomić sobie, że każda zmiana w jednej z aplikacji może wymagać dostosowania we wszystkich programach, z którymi dana aplikacja się komunikuje, nie wspominając o sytuacji wymiany oprogramowania, gdy jakaś aplikacja zostaje zastąpiona nową. Tymczasem architektura zorientowana na usługi w pewnym sensie uniezależnia poszczególne systemy od siebie – prawidłowo wywołana usługa zadziała zawsze w ten sam, znany sposób. Architektura zorientowana na usługi postrzegana jest więc w dużej mierze jako sposób na otwarcie aplikacji i jej integrację z otoczeniem.

Technologia dla średnich firm

Upowszechnianie SOA sprawia, że obecnie również małe i średnie firmy będą mogły czerpać korzyści z tej technologii. Warunkiem jest oczywiście dostępność kosztowa tego typu rozwiązań. I nie chodzi tu wyłącznie o koszty licencji, ale przede wszystkim o koszty związane z praktycznym wykorzystaniem możliwości jakie daje SOA. Oprócz architektury potrzebne są bowiem jeszcze narzędzia, które będą pozwalały, bez udziału programistów, budować własne reguły biznesowe, dostosowywać interfejs użytkownika czy integrować system z innymi aplikacjami. W przeciwnym razie istnieje obawa, że architektura zorientowana na usługi pozostanie jedynie chwytem marketingowym producenta, a nie faktycznym narzędziem umożliwiającym efektywne wykorzystanie informatyki w małym lub średnim przedsiębiorstwie.

Obecnie wszyscy liczący się gracze na rynku rozwiązań dla przedsiębiorstw mają strategię dotyczącą architektury zorientowanej na usługi. Jednak większość dostawców ERP przyjęła taktykę polegającą na udostępnianiu co jakiś czas coraz to nowych funkcji poprzez Web Serwisy. Niektórzy dostawcy dodatkowo dostarczają narzędzia, dzięki którym możliwe jest zbudowanie własnych usług (Web Serwisów) do obsługi poszczególnych funkcji systemu, nie objętych jeszcze oficjalną aktualizacją. Epicor poszedł krok dalej, tworząc system, który w pełni jest zorientowany na usługi, a dostarczane wraz z systemem narzędzia pozwalają tworzyć własne reguły biznesowe i zarządzać nimi.

System ERP Epicor, jako jedno z nielicznych rozwiązań, o ile nie jedyne, jest dostępny w architekturze w 100% zorientowanej na usługi. Oznacza to, że każda funkcja systemu może być wywołana przez Web Serwis, a co więcej: standardowy interfejs użytkownika komunikuje się z systemem także poprzez usługi, co sprawia, że może on być niemal dowolnie dostosowany do potrzeb użytkownika, bez ingerencji programisty. Dzięki wykorzystaniu możliwości jakie daje taka architektura, w systemie Vantage można doskonale odwzorować procesy biznesowe zachodzące w firmie oraz dostosować go do zmieniających się warunków prowadzenia działalności gospodarczej, bez konieczności dokonywania kosztownych zmian programistycznych.

Źródło: www.epicor.pl

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top