Oracle: inteligentne sieci to korzyść dla odbiorców i form energetycznych

wnpInteligentne sieci przynoszą korzyści firmom różnej wielkości z różnych branż. Szczególnie dotyczy to jednak przedsiębiorstw użyteczności publicznej, którym pomagają w obniżeniu kosztów rozbudowy elektrowni i sieci elektroenergetycznych - mówi Bastian Fischer, wiceprezes i dyrektor generalny Oracle Utilities na region Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki
Jakie są doświadczenia Oracle we wdrażaniu i eksploatacji inteligentnych sieci na świecie?
Oracle jest jednym z największych graczy na rynku przedsiębiorstw użyteczności publicznej. Ma duże doświadczenie we wdrażaniu rozwiązań technologicznych nowej generacji u klientów z tego sektora na całym świecie. Nasze aplikacje pomagają przedsiębiorstwom w osiągnięciu przewagi nad konkurencją, maksymalizacji efektywności oraz zmniejszeniu całkowitego kosztu posiadania technologii informatycznych. Dzięki rozwiązaniom Oracle klienci mogą sprawnie dostosowywać się do wymogów deregulacji rynku, nowych oczekiwań klientów oraz standardów ochrony środowiska.

Z aplikacji Oracle korzysta pięć pierwszych przedsiębiorstw użyteczności publicznej z listy Fortune Global 500 Utilities, w tym State Grid, Électricité De France i Tokyo Electric Power, a także pięć spośród czołowych sześciu z rankingu Platts 250 Utilities w Europie, m.in. Electricite de France, Centrica plc i Endesa SA.
Istnieją obawy, że wdrażanie inteligentnych sieci może być bardzo kosztowne, zwłaszcza w przypadku dużych przedsiębiorstw energetycznych, gdzie trzeba wymieniać miliony liczników oraz tworzyć i wdrażać systemy gromadzenia i przetwarzania danych. Czy te obawy są uzasadnione?
Zainwestowaliśmy pokaźne środki w tworzenie inteligentnych sieci dla systemów elektroenergetycznych typu Smart Grid. Te nowe sieci ułatwiają przedsiębiorstwom użyteczności publicznej dostosowanie się do wymagań udziałowców, rządów, instytucji regulacyjnych i klientów poprzez wprowadzenie zrównoważonych rozwiązań energetycznych. Obecnie używane sieci nie są dostosowane do obsługi mikrogeneracji oraz generacji "zielonej" energii, np. wiatrowej lub słonecznej. Konieczne są więc inwestycje w infrastruktury sieciowe, które będą obsługiwać systemy Smart Grid, a także rozwiązania zrównoważone, gdy tylko zwiększy się na nie zapotrzebowanie.

Inteligentna sieć dostarczona przez usługodawcę ma krytyczne znaczenie dla innowacyjności i wzrostu rentowności na współczesnym rynku. Okres eksploatacji starszych sieci w wielu firmach właśnie się kończy. Niektóre platformy nie są już obsługiwane przez dostawców, którzy je wdrożyli, a koszty ich utrzymania są wysokie. Inteligentne sieci nowej generacji są kluczem do osiągnięcia przewagi nad konkurencją, ponieważ umożliwiają szybszą i mniej ryzykowną migrację do środowiska opartego w całości na protokole IP. Otwarte platformy obniżają koszty ich utrzymania, a operatorom pozwalają tworzyć nowe usługi i rozszerzenia usług szybciej i taniej dzięki konsolidacji technologii i platform oraz standaryzacji środowisk programistycznych.

Usługi oparte na sieci stają się podstawą innowacji technologicznych i biznesowych we wszystkich branżach. Początkowy koszt wdrożenia inteligentnych sieci nowej generacji jest więc inwestycją, którą warto ponieść.
Które grupy klientów są, lub będą w przyszłości, najbardziej zainteresowane inteligentnymi sieciami? Czy chodzi tylko o wielkie przedsiębiorstwa?
Inteligentne sieci przynoszą korzyści firmom różnej wielkości z różnych branż. Szczególnie dotyczy to jednak przedsiębiorstw użyteczności publicznej, którym pomagają w obniżeniu kosztów rozbudowy elektrowni i sieci elektroenergetycznych. W przypadku oprogramowania biznesowego typu Smart Grid przedsiębiorstwa te nie muszą już wykorzystywać tylu zasobów wewnętrznych podczas tradycyjnego planowania projektów infrastruktury i zarządzania nimi.

Ponadto sieci takie umożliwiają inteligentne korzystanie z energii oraz wynikające stąd dokładne naliczanie rachunków dla przedsiębiorstw i użytkowników indywidualnych. Rachunki za energię mają coraz większe znaczenie nie tylko dla dostawców, ale również dla świadomych ekologicznie klientów. "Zielone rachunki", które łączą informacje finansowe i środowiskowe, pomagają klientom w zrozumieniu długoterminowego wpływu zużycia prądu na środowisko.
Czy inteligentne sieci przyniosą korzyści klientom indywidualnym? Ich miesięczne, a nawet roczne rachunki za energię nie są na tyle wysokie, aby uzasadniały ekonomicznie większe inwestycje lub zmiany, np. monitorowanie zużycia energii lub używanie urządzeń domowych w nocy, gdy energia jest tańsza.
Obecnie klienci chcą mieć większą kontrolę nad swoim zużyciem energii, ale bez obniżania standardów ekologicznych i ponoszenia dodatkowych kosztów. Dzięki inteligentnym licznikom i sieciom można im dostarczać dokładne informacje o poborze mocy na rachunkach zawierających rzeczywiste odczyty z licznika, nie - dane szacunkowe. Klienci otrzymują pełne informacje o zużyciu energii w czasie rzeczywistym w całym domu lub firmie, co pomaga im zrozumieć, ile energii lub wody zużywają w danym momencie i ile ich to kosztuje. Mogą zmienić swoje zachowania dotyczące zużycia energii, obniżając jego poziom i szybciej reagując na zmiany cen, np. rabaty lub obniżone stawki. Im większa dokładność rachunków, tym większe zadowolenie klientów.

Inteligentne liczniki poprawiają jakość usług na wiele sposobów. Umożliwiają na przykład uzyskanie ostatecznych odczytów z licznika poza cyklem dla klientów, którzy opuszczają dotychczasowe miejsce zamieszkania. W takiej sytuacji przedsiębiorstwo może obciążyć klienta płatnością za pomocą karty kredytowej lub przez Internet, co pozwala na natychmiastowe ściągnięcie należności. Wcześniej dotarcie do klienta, który się przeprowadził, zajmowało tygodnie, a nawet miesiące. Przedsiębiorstwa użyteczności publicznej mogą również usprawnić komunikację wewnętrzną, ponieważ przedstawiciele ds. obsługi klientów, dyspozytorzy i technicy koordynują swoje działania w czasie rzeczywistym. Personel ma dostęp do aktualnych informacji o statusie każdego klienta, co ułatwia zapewnienie odpowiedniej jakości usług w trybie ciągłym.
Druga część wywiadu już wkrótce...

Źródło: www.wnp.pl

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top