Odwilż w inwestycjach IT

WNPInwestycje sektora przemysłowego w obszarze IT powoli wychodzą z kryzysowej stagnacji. Przedsiębiorstwa odmrażają wstrzymane wcześniej projekty, kontynuują zaplanowane jeszcze przed kryzysem, odważniej sięgają również po nowe rozwiązania.
W forpoczcie inwestycyjnej były te sektory, które przechodzą głębokie przemiany strukturalne, własnościowe i rynkowe.

Wieloletnie zaniedbania muszą nadrabiać, mimo niepewnej sytuacji gospodarczej. W większości realizują projekty informatyczne rozłożone na wiele lat i wdrażane nawet w najgłębszym okresie kryzysu.

W czołówce tego typu działań był sektor energetyczno-paliwowy. Przedsięwzięcia realizowane w 2009 r. dotyczyły m.in. centralizacji biur obsługi klienta oraz centralizacji systemów billingowych. Mimo niepewnej sytuacji gospodarczej, przeprowadzono kilka dużych kontraktów, m.in. dla koncernów Energa, Enion, Tauron, RWE, CEZ oraz PGNiG, Mazowieckiej Spółki Gazownictwa czy Górnośląskiej Spółki Gazownictwa. Jako osoba zarządzająca IT w grupie CEZ Polska nie stanąłem przed koniecznością znaczących redukcji wydatków w odniesieniu do zapoczątkowanych projektów - mówi Mariusz Pocheć, IT manager w CEZ Polska. − Zapewne dlatego, że jedną z wartości dodanych tych przedsięwzięć miała być znaczna redukcja ponoszonych kosztów. Nasz rozmówca przekonuje, że zaplanowane przedsięwzięcia wkomponowały się w model oszczędnościowy promowany w okresie pogarszającej się koniunktury gospodarczej. Mimo to, parokrotnie w ciągu ubiegłego roku, CEZ dopasowywał budżet do trudniejszej sytuacji rynkowej.
W wyniku tego również kilka projektów odłożyliśmy na półkę i zakwalifikowaliśmy do grona mogących poczekać - mówi Pocheć.
CEZ Polska w minionym roku realizował więc zapoczątkowaną wcześniej politykę centralizacji i optymalizacji usług z jednoczesnym ich przystosowywaniem do wymogów korporacyjnych. Inwestycje firmy w obszarze IT objęły swoim zakresem modyfikacje istniejących systemów oraz ich dostosowanie do wymagań podmiotów grupy w Polsce i scentralizowanego modelu usługowego IT. CEZ skupił się również na modernizacji niezbędnych elementów infrastruktury IT.
Mam tutaj na myśli nie tylko wymianę niewydajnego sprzętu na nowy, ale przede wszystkim zmianę modelu dostaw usług dla użytkowników - precyzuje Pocheć.
Za przykład może posłużyć fakt, że zamiast kilkuset urządzeń drukujących mamy dzisiaj kilkanaście centralnych urządzeń kopiująco-drukujących. Nasi użytkownicy korzystają z mniejszej liczby komputerów, wykorzystując zasoby maszyn w bardziej wydajny sposób. Mamy o blisko połowę mniej linii telefonicznych, zastąpiliśmy je połączeniami GSM scentralizowanymi kosztowo w ramach grupy. CEZ zdecydował się również na wydzielenie szeregu usług teleinformatycznych do firm outsourcingowych poza spółką.
W 2009 r. rozpoczęliśmy kilka nowych projektów IT, przygotowując m.in. opracowanie dokumentacji - mówi z kolei Beata Ostrowska z Grupy Energa. − Zamierzamy je zakończyć do 2012 r. Plany inwestycyjne Grupy Energa obejmujące IT związane są z realizacją strategii firmy na lata 2009-15 i mają na celu przede wszystkim zintegrowanie zarządzania i ujednolicenie realizowanych procesów. Naczelną ideą jest poprawa jakości obsługi klienta, czyli sprawniejsze zrządzanie siecią, które wpłynie na poprawę niezawodności zasilania, a także podniesienie efektywności spółki. Uzyskanie przez spółkę finansowania inwestycji z instytucji międzynarodowych pozwoliło na pełne realizowanie zamierzeń.
Sztandarowym projektem wprowadzającym nowe standardy zarządzania siecią i ściśle związanym z IT jest program zdalnego odczytu dla wszystkich klientów Energa-Operator, który jest wstępem do budowania sieci inteligentnej. Ze strony IT program zdalnego odczytu zintegrowany będzie z systemami technologicznymi Energa Operator. Założeniem jest wykonywanie rozliczeń energii elektrycznej w oparciu o rzeczywiste zużycie energii z pominięciem systemu prognozowanego. Zakończenie realizacji przedsięwzięcia przewidywane jest na rok 2017, w tym roku ukończony zostanie program zdalnego odczytu klientów wielkiego odbioru (16 tys. odbiorców). W ten sposób firma będzie kontrolować 70 proc. przesyłanej obecnie energii.

Kolejnym projektem IT realizowanym przez Energę jest wdrożenie korporacyjnego systemu zarządzania majątkiem sieciowym, na który składają się system SID centralizujący i integrujący poszczególne procesy zarządzania dystrybucją energii, projekt paszportyzacji sieci polegający na scentralizowaniu zdigitalizowanych dokumentów dotyczących majątku sieciowego i związanej z nim dokumentacji klienckiej. Kluczowe jest zintegrowanie i ujednolicenie systemów pracujących w poszczególnych oddziałach spółki (do 2005 r. będących osobnymi firmami energetycznymi). Wśród nowych inwestycji informatycznych przedstawicielka grupy wymienia także scentralizowanie systemu SCADA, czyli komputerowego systemu zarządzania siecią dystrybucyjną w czasie rzeczywistym. System SCADA można opisać jako "oczy sterujące siecią" - przyczynia się on do wzrostu bezpieczeństwa energetycznego zarządzanego przez spółkę obszaru.

W roku 2010 zakończony zostanie proces wdrażania SCADA dla Centralnej Dyspozycji Mocy Energa-Operator i jego integracja z systemami SCADA w poszczególnych spółkach. Do końca 2011 roku system SCADA w centrali przejmie całkowitą możliwość sterowania siecią wysokiego napięcia na obszarze całego przedsiębiorstwa, a systemy w oddziałach będą posiadały możliwość sterowania całością sieci średniego i niskiego napięcia z jednego centrum dyspozytorskiego w oddziale.

Natomiast CEZ Polska w najbliższych latach zamierza skupić się na optymalizacji i bieżącym utrzymaniu istniejącej infrastruktury teleinformatycznej oraz reagowaniu na wymagania użytkowników w oparciu o już istniejące rozwiązania.
Innym bardzo ważnym dla nas obszarem działań, któremu zamierzamy poświęcić sporo uwagi, będzie ciągłe podnoszenie poziomu bezpieczeństwa stosowanych rozwiązań IT, zgodnie z zaleceniami korporacyjnymi i obowiązującymi w tym zakresie normami oraz praktykami - mówi Mariusz Pocheć z CEZ Polska. Nasz rozmówca zapewnia również, że firma bacznie obserwuje nowości dostępne na rynku, zwłaszcza w zakresie wirtualizacji rozwiązań IT i nowych modeli udostępniania usług oraz licencjonowania aplikacji.
W ostatnim roku uruchomiliśmy wiele inwestycji IT, niemniej jednak widzimy, że rynek IT nie jest wystarczająco przygotowany do realizowania skomplikowanych i złożonych projektów w sektorze energetyki - uważa Krzysztof Osiński, manager of IT strategy division Vattenfall. − Być może jest to spowodowane kryzysem, który w jakimś stopniu dotknął dostawców IT, wydaje się jednak, że dojrzałość rodzimego rynku nie jest jeszcze wystarczająca, co w przypadku takiego klienta jak Vattenfall może być pewną barierą rozwoju.
Jak wyjaśnia nasz rozmówca, dla Vattenfallu kryzys sprawił, że przeprowadzono przegląd działań w zakresie IT pod względem ich efektywności. Gospodarcze niepokoje nie spowodowały natomiast zmiany strategii. Udało nam się uruchomić inwestycje, które wpływają na efektywność głównej działalności zarówno w obszarze sprzedaży energii elektrycznej, jak i jej dystrybucji - wyjaśnia Osiński. Jako przykład podaje upgrade systemu obiegu dokumentów przeprowadzony w celu sprawniejszej obsługi klientów, wdrożenie repozytorium danych pomiarowych, które będzie zasilało pozostałe systemy w infrastrukturze oraz pierwsze w Polsce wdrożenie Scada nN, systemu monitorowania i obsługi sieci na niskim napięciu.
Spółka sprzedażowa w tym czasie postawiła na rozwój narzędzi IT oraz na implementację nowych procesów, związane ze zmianą sprzedawcy, w najbliższym czasie planuje rozwój i optymalizację systemów billingowych, tak aby jeszcze lepiej obsługiwać nowe produkty oferowane klientom - kontynuuje przedstawiciel Vattenfallu. - Na pewno większość projektów będzie realizowana w najbliższych 2-3 latach, co powoduje, że przy obecnych uwarunkowaniach ekonomicznych skupimy swoją uwagę na dotrzymywaniu ich założeń budżetowych oraz zaplanowanych harmonogramów, tak by nie obciążać naszych organizacji. Nie widzimy żadnych zagrożeń, które miałyby konkretny wpływ na realizację naszej strategii IT.
Centralnie do klienta Energa uruchomiła centralne biuro obsługi klienta obejmujące wszystkich klientów grupy. Zdalna obsługa odbiorców możliwa jest dzięki wdrożeniu aplikacji eBOK zbudowanej przez firmę Asseco Poland SA. Centralne biuro obsługi uruchomione przez Energę umożliwia odbiorcom energii sprawdzanie salda rachunku, prześledzenie na podstawie wystawionych faktur historii zużycia energii przez internet, zamówienie usługi subskrypcji (SMS, e-mail - informacje o płatnościach, wystawionych fakturach), a także kontakt z biurem obsługi klienta za pośrednictwem poczty elektronicznej. Każdy z 2,8 mln klientów grupy może korzystać z tej formy kontaktu z każdego miejsca i o każdej porze, a dostęp do eBOK jest darmowy. Uruchomienie tej usługi jest wynikiem wdrożenia w Enerdze aplikacji eBOK. Wybrane funkcjonalności uruchomiono m.in. poprzez zintegrowanie tego rozwiązania z autorskim systemem billingowym Asseco Poland SA oraz pozostałymi systemami billingowymi wykorzystywanymi przez Energa Obsługa i Sprzedaż (firmę zajmującą się obsługą klientów w grupie): aplikacjami firm SAP i ZEP-INFO.

Majątek w sieci W maju 2009 r. pomiędzy Mazowiecką Spółką Gazownictwa a konsorcjum Comarch i Megabit podpisana została umowa na dostawę i wdrożenie Zintegrowanego Systemu Zarządzania Majątkiem Sieciowym w zakresie ewidencji obiektów sieci gazowej oraz ewidencji kluczowych zdarzeń i prac zachodzących na tych obiektach. Obie ewidencje mają nie tylko charakter opisowy, ale również wymiar przestrzenny. Wszystkie ewidencjonowane obiekty znajdą swoją reprezentację na mapie numerycznej (GIS). Na tej samej mapie zaznaczane są również miejsca występowania zdarzeń oraz lokalizacja prowadzonych prac.

W ramach wdrożenia dostarczany jest także Moduł inwestycji i remontów. Realizacja wdrożenia jest skomplikowana, ponieważ działalność MSG posiada oddziały i zakłady w wielu lokalizacjach. Dodatkowym wyzwaniem jest migracja danych z wielu już istniejących różnych systemów klienta do ZS ZMS, który od chwili wdrożenia zastąpi te systemy.

Źródło: www.wnp.pl

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top