Ekologiczny skuter na skalę nowych czasów

 Vectrix Corporation to firma wywodząca się z USA, która opracowała pierwszy w historii motoryzacji wielkoformatowy skuter turystyczny, zasilany wyłącznie prądem elektrycznym. W Polsce firma posiada zakład produkcyjny we Wrocławiu, natomiast biura sprzedaży zlokalizowane są w USA, we Włoszech i w Anglii. Firma nie wyklucza w przyszłości rozszerzenia działalności na inne kraje.


Od powstania w 1995 r. Vectrix ponad dziesięć lat poświęcił na prace nad projektem, rozwojem, opatentowaniem i komercjalizacją elektrycznego, zeroemisyjnego maksiskutera. Źródłem napędu jest silnik elektryczny chłodzony powietrzem, zasilany za pomocą akumulatorów wyprodukowanych na potrzeby firmy Vectrix przez GP Bateries. Akumulatory ładuje się przez tradycyjne gniazdko elektryczne – po dwóch godzinach osiągają 80% sprawności. Liczba cykli naładowań wynosi 1700, co daje 10 lat użytkowania lub 80 000 km przejazdu. Pojazd porusza się z maksymalną prędkością 100 km/h, jego masa wynosi 198 kg.

Nad wyglądem skutera pracowali projektanci z Robrady Design, którzy wcześniej pracowali nad wizerunkiem jednośladów Suzuki i Yamahy. Inaczej niż w tradycyjnych pojazdach, na desce rozdzielczej umieszczono wskaźnik z informacją o stanie naładowania baterii. Skuter wyposażono w system cyfrowy DSP & IGBT oraz w CAN (Controller Area Network) i technologię Bluetooth. Produkowany jest w polskiej fabryce Vectrix we Wrocławiu.

Wdrożenie systemu iScala

Współczesne przedsiębiorstwo produkcyjne nie może działać bez systemów komputerowych usprawniających najważniejsze obszary jego działalności. Firma Vectrix zdecydowała się wprowadzić rozwiązanie ERP iScala, popularne na Starym Kontynencie, wybierając moduły: Produkcja, Logistyka, Finanse, Business Intelligence. Wdrożono też moduł Connectivity zapewniający komunikację ze wszystkimi systemami zewnętrznymi.

Rozwiązanie wybrano ze względu na jego „międzynarodowość” – proces produkcji skutera realizowany jest w Polsce, a dystrybucja i sprzedaż we Włoszech, Anglii oraz USA, z możliwością rozwoju w innych krajach. Niemałe znaczenie miał także fakt, że rozwiązanie iScala umożliwia obsługę całego międzynarodowego systemu rozmieszczonego w różnych punktach Europy i USA z jednego serwera w Polsce. iScala zapewnia także integrację systemów zewnętrznych, co ułatwia koordynację wszelkich procesów oraz stałą komunikację z podmiotami zewnętrznymi, począwszy od firmy zajmującej się dystrybucją, skończywszy na systemie do zbierania zamówień od dilerów.

Wdrożenie w Polsce zostało przeprowadzone przez zespół złożony z kierownika projektu oraz trzech konsultantów.

Od zamówienia do skutera

Dzięki wdrożonemu rozwiązaniu proces dystrybucji, sprzedaży i produkcji jest maksymalnie uproszczony i ujednolicony. Klienci oraz dilerzy zamawiają skutery, korzystając ze specjalnie dla nich przygotowanej strony internetowej. Gdy wybiorą kolor skutera i określą jego wyposażenie, zamówienie przesyłane jest do serwera w Polsce. Następnie sprawdza się, czy w żądanym terminie możliwe jest wyprodukowanie i dostarczenie skutera. Informacja ta jest natychmiast przekazywana klientowi, a jeśli dostawa w terminie nie jest możliwa, proponuje mu się najbliższą możliwą datę. Następnie system automatycznie przekształca zamówienie sprzedaży na zlecenie produkcyjne. Potem w odpowiednich cyklach produkcyjnych iScala podpowiada pulę najbliższych zleceń do realizacji, a operator może ingerować w propozycję, która po potwierdzeniu jest przesyłana elektronicznie do Centrum Logistycznego.

Następnie firma obsługująca Centrum Logistyczne przygotowuje dostawę na linię montażową odpowiedniej ilości motorów, osłon i pozostałych części. Odpowiednio zapakowane paczki, które ułatwiają montaż, trafiają na linię firmy Vectrix, gdzie przy każdym stanowisku pracy następuje skanowanie części – dzięki temu można stwierdzić, które części trafiły do jakiego skutera. Dane te automatycznie przesyłane są do systemu iScala, zaś na końcu procesu następuje skanowanie w punkcie odbioru z produkcji. W systemie generowane są informacje na temat zużycia wszystkich komponentów oraz zamknięcia zlecenia produkcyjnego. Jednocześnie wysyłane są dwa elektroniczne komunikaty. Jeden trafia do oprogramowania obsługującego stronę internetową, dzięki czemu klient jest w stanie sprawdzić stan zamówienia. Drugi komunikat przesyłany jest do Centrum Logistycznego z poleceniem zorganizowania dostawy do klienta.

O wyborze iScala zadecydował również fakt, że implementacja rozwiązania była stosunkowo łatwa i została przeprowadzona w założonym terminie, a rozwiązanie miało odpowiednią cenę w stosunku do oferowanych funkcji.

Przebieg projektu

Pierwsza wersja rozwiązania została uruchomiona 4–5 miesięcy od rozpoczęcia prac implementacyjnych. Równocześnie stopniowo uruchamiano miejscowo cykle: zakładowy, produkcyjny oraz sprzedaży i przygotowywano rozruch fabryki we Wrocławiu. Początkowo projekt został poddany wnikliwym analizom, podobnie jak systemy komunikacji z innymi dostawcami.

Następnie przeprowadzono warsztaty dla użytkowników, a na ich podstawie przygotowano dokumentację oraz zorganizowano kolejną serię szkoleń. W tym samym czasie, po sprecyzowaniu szczegółowych wymagań, przeprowadzono testy sprawdzające, czy system pracuje zgodnie z oczekiwaniami. Równocześnie przetestowano wszystkie systemy wewnętrzne i zewnętrzne, m.in. poprzez intensywne, wielokrotne wprowadzanie danych. Po otrzymaniu wyników przeprowadzono kolejną rewizję systemów oraz zorganizowano kolejną turę testów… aż do akceptacji.

Zastosowane rozwiązanie iScala ewoluowało z rozwojem projektu innowacyjnego pojazdu. Było to pierwsze wdrożenie realizowane w firmie Vectrix, a wdrożeniowcy mogli wykazać się inicjatywą i twórczym podejściem do rozwiązywania problemów we wszystkich fazach projektu.

Korzyści biznesowe

Innowacyjny skuter może być produkowany w Polsce, a następnie sprzedawany we Włoszech, Anglii, USA oraz w innych krajach, przy czym wszelkie wewnętrzne i zewnętrzne procesy związane z produkcją i sprzedażą obsługiwane są z jednego serwera umieszczonego w Polsce. Dzięki integracji zewnętrznej systemy są stale koordynowane i kontrolowane. Rozwiązanie zapewnia m.in. połączenie systemu odpowiadającego za zbieranie zamówień od dilerów, zbieranie danych z czytników kodów cyfrowych oraz wymianę informacji między fabryką a firmą odpowiadającą za dystrybucję.

Krystian Pula kontroler finansowy (Location Controller) w firmie Vectrix

– Wdrożenie systemu iScala w firmie Vectrix rozpoczęło się w lipcu 2006 r., po sporządzeniu dokładnej charakterystyki systemu i jego funkcjonalności – opowiada Krystian Pula, kontroler finansowy (Location Controller) w firmie Vectrix. – Moduł finansów został wdrożony do września 2006 r., a w kolejnych miesiącach włączaliśmy kolejne moduły aż do uzyskania pełnej funkcjonalności w styczniu 2007 r. Dzięki dostępnym modułom i stosunkowo łatwej obsłudze iScala umożliwia nam obecnie analizowanie danych dotyczących wszystkich aspektów funkcjonowania firmy. Podczas wdrażania systemu pojawiły się zagadnienia, z których nie zdawaliśmy sobie sprawy przed rozpoczęciem procesu, ale wspólnym wysiłkiem wdrożeniowców Epicor i pracowników firmy Vectrix problemy zostały usunięte.

 

Piotr Krzysztoporski Project Manager Epicor Software Poland

Wdrożenie w firmie Vectrix od początku zapowiadało się bardzo interesująco. Osoby decyzyjne po stronie naszego klienta zakreśliły szeroką wizję użytkowania systemu ERP. Po raz pierwszy miałem okazję obserwować tak kompleksowe i interesujące podejście do zagadnienia ostatecznego kształtu systemu i jego pracy.

Szczególnie ciekawe było położenie nacisku na automatyzację wymiany danych pomiędzy różnymi systemami informatycznymi. Z reguły firmy dochodzą do tego etapu po dłuższym okresie używania systemu ERP. Tu było inaczej, parametryzacja systemu od razu zakładała konieczność budowy interfejsów – dało to efekt dobrego dostosowania procesów do specyfiki zarówno naszego systemu, jak i systemów zewnętrznych.


Źródło: www.msipolska.pl

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top